Werken aan brug 5 uitgesteld

Op 10 maart 2022, over deze onderwerpen: Openbare werken & mobiliteit

Het Agentschap Wegen en Verkeer kondigde enkele maanden geleden aan dat het 'brokkelbrug' 5 op de Voorheide voor minstens 6 maanden zou afsluiten voor renovatie. De werken zouden normaal gezien starten in maart van dit jaar. Toch was er vooraf onvoldoende overleg met het lokaal bestuur over de nodige omleidingsroutes. De gemeente leverde dan ook geen signalisatievergunning af.

“De veiligheid is niet gegarandeerd”, zegt onze burgemeester Kristof Hendrickx. “Daarom geven wij geen vergunning voor de signalisatie en kunnen de werken nog niet van start gaan. Intussen hebben we met AWV overlegd en gevraagd om een onderbouwd dossier op te maken van alle mogelijke alternatieve omleidingsroutes, met gefundeerde argumenten waarom de verschillende opties wel of niet haalbaar zijn.” In het eerste scenario zouden inwoners via Reusen en Mol-Postel moeten omrijden. Het vrachtverkeer zou maar liefst 10 km moeten omrijden via de E34 en de afslag in Hapert (NL).

Ook politie en ziekenwagen zouden in het huidige scenario de overkant van het kanaal nooit op tijd kunnen bereiken, in geval van nood. Een omleiding voor de hulpdiensten via het jaagpad is geen optie gebleken. De start van de werken wordt dus noodgedwongen uitgesteld. “Zo kan iedereen zich grondig voorbereiden en organiseren, zowel de bedrijven en landbouwers als de plaatselijke bewoners die hun kinderen naar school moeten brengen”, zegt de burgemeester.