GBS de Stip officieel in gebruik genomen

Op 10 oktober 2023, over deze onderwerpen: Gemeentelijk Onderwijs

Sinds 1 september gaat de gemeentelijke basisschool in het centrum door het leven als 'de Stip'. Een verwijzing naar de vroegere middenstip van het voetbalveld, waarop de voorbije jaren een gloednieuwe basisschool gebouwd werd.

“Waar vroeger de voetbalmatch begon, begint nu de schoolloopbaan van onze kinderen”, zegt schooldirecteur Jan Van Gorp. “Maar er zit nog meer symboliek in: ook in een voetbalwedstrijd moet je samenspelen en is het groepsgevoel heel belangrijk. Ook kun je met stippen veel creatieve dingen doen. En dan is er nog de Stip it-campagne tegen pesten. Ook in onze school willen we zorgzaam met elkaar omgaan. Zo geeft de nieuwe naam heel mooi onze kernwaarden weer. De nieuwe naam is kort, krachtig en dynamisch.”

In 2015 nam het gemeentebestuur de beslissing om de twee sites in de Schoolstraat en Kerkstraat samen te voegen op één locatie in de Kerkstraat. Een investering van ruim 10 miljoen euro. Na jaren van voorbereidingen en bouwen, werd de school vorige maand plechtig in gebruik genomen. Op 29 september vond de 'eersteboomplanting' plaats. "Omdat we anderhalf jaar geleden in volle coronaperiode zaten, konden we toen geen officiële eerstesteenlegging organiseren”, zegt burgemeester Kristof Hendrickx. "Daarom werd van de eerste boom een officieel moment gemaakt, samen met alle leerlingen. Later die avond was er een plechtig moment voor de personeelsleden, oud-leerkrachten, gemeenteraadsleden en genodigden.

Op zondag 1 oktober was er bovendien een open schooldag, waarop alle inwoners een kijkje konden nemen in de nieuwe school. Honderden geïnteresseerden kwamen langs en maakten kennis met Arendonks modernste school. Het gebouw met opvallende gele steen en grote ramen oogt laagdrempelig, speciaal voor jonge kinderen. De groene en speelse speelplaats, de turnzaal met zicht op de velden en de atelierklas, springen in het oog. De nieuwbouw van de Stip biedt plaats aan 500 leerlingen.