Arendonk investeert fors in duurzame rioleringsprojecten

Op 5 november 2020, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening - openbare werken

Gisteren was in de Pano-reportage van VRT NWS te zien hoe erbarmelijk het gesteld is met de rioleringsgraad in Vlaanderen. Maar liefst 400.000 woningen zijn niet aangesloten op een (gescheiden) riolering. Dat betekent dat een groot deel van dat afvalwater (al dan niet via een bezinkput) ongezuiverd in de natuur terechtkomt, wat een enorme impact heeft op de zuiverheid van onze waterlopen en de biotopen van inheemse plant- en diersoorten. Er is een inhaalbeweging nodig, zegt ook Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

De gemeente Arendonk heeft momenteel al een rioleringsgraad van 88%, wat vrij hoog is voor een landelijke gemeente. Toch moet deze nog verder omhoog. Het gemeentebestuur investeerde vorige legislatuur al in duurzame rioleringsprojecten, onder meer in de Broekstraat en de Torenstraat. Ook deze legislatuur staat nog eens ruim 3 miljoen euro in de begroting voor grote rioleringsprojecten in de Heirbaan, Dopheistraat, Aartrijtstraat en Reenstraat. Ook pal in centrum Arendonk wordt in 2022 volop aan nieuwe gescheiden rioleringen gewerkt in de Wezenstraat, Begijnhof en Wampenberg.