Aankoop noodwoning voor sociaal kwetsbaren

Op 15 december 2020, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

Iedereen heeft recht op een goede en betaalbare woning. Reeds jaren is het OCMW van Arendonk actief door het aanbieden van doorgangswoningen. De doelgroep die we opvangen in deze woningen bevinden zich in een situatie van dakloosheid of precaire woonsituatie omwille van allerhande redenen (bijv. een echtscheiding, huuropzeg, huiselijk geweld, ontploffing, brand, waterschade, ... ). We willen lokaal blijven investeren in noodwoningen en hebben hiervoor de nodige financiële middelen voorzien in het meerjarenplan.

Tegelijk hebben we een projectoproep ingediend bij de Vlaamse Overheid, georganiseerd door Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele. Vorige week vernam onze bevoegde schepen dat deze aankoop met maar liefst 140.924,21 euro wordt gesubsidieerd door Vlaanderen. "Het project omvat de aankoop van een appartement gelegen op de Voorheide in het Pelgrimshof. Meteen een betekenisvolle naam voor het project, een pelgrim reist van de ene plaats naar de andere. Zo willen we onze cliënten die hier tijdelijk komen wonen, bijstaan op hun reis naar een duurzame huisvestingssituatie," aldus de schepen van Wonen Marina Gys.