N-VA vindt de gemeentebelastingen te hoog in Arendonk.

Op 21 december 2011

De inwoners van Arendonk betalen vandaag een gemeentelijke personenbelasting van 7,5 procent. De taks op huizen en gronden bedraagt 1.400 opcentiemen. Maandagavond besliste de gemeenteraad om de huidige tarieven te behouden.

‘Wij hebben onze gemeentebelastingen vergeleken met tien soortgelijke dorpen in de regio', zei Kristof Hendrickx (N-VA) tijdens de voorbije gemeenteraad. ‘Arendonk komt daar als de op één na slechtste uit.'

Volgens burgemeester Nest Buijs (CD&V) is de kritiek onterecht. ‘Drie weken geleden werd in het Vlaams parlement een rangorde bekendgemaakt van de fiscaalvriendelijkste gemeenten van Vlaanderen', reageerde Buijs. ‘In 172 van de 308 Vlaamse gemeenten bleek de belastingdruk per inwoner hoger dan in Arendonk. De cijfers komen niet van mij, wél van minister van Begroting Philippe Muyters, overigens een partijgenoot van u.'

Met het ingezamelde belastinggeld wil het gemeentebestuur volgend jaar enkele grote investeringen uitvoeren, waaronder de aanleg van een vrijliggend fietspad naarRavels. Nadat het rijwielpad de voorbije jaren telkens opnieuw op de lange baan geschoven werd, ziet het ernaar uit dat in 2012 het beton eindelijk gegoten zal worden. Bijna 2,9 miljoen euro staat ervoor ingeschreven in de begroting.

Een ander groot project is de uitbreiding van industrieterrein Hoge Mauw. Daarbij wordt er ook een nieuwe uitrit uit het bedrijvenpark aangelegd, die rechtstreeks aansluit op de E34.