N-VA scheurt zich af van CD&V als zelfstandige partij

Op 9 december 2010

N-VA gaat voortaan als zelfstandige partij verder in Arendonk. Onder andere An Hermans, Kristof Hendrickx en Koen Geukens zetten de stap naar de partij.

"Het gedachtegoed van N-VA leunt erg dicht aan bij dat van A+", meent Kristof Hendrickx, voormalig lid van A+. "Hoe nobel het doel van A+ ook is, als oppositiepartij hadden we weinig inbreng. Met N-VA hebben we onder andere een groter draagvlak, een juridische dienst, een studiedienst en politici op hoger niveau die ons wegwijs maken."

Met de overstap van Kristof en Koen is een nieuwe volwaardige N-VA-afdeling een feit in Arendonk. "We hebben een kerngroep van negen mensen die de afdeling met structureren, vorm en inhoud geven", zegt gemeenteraadslid An Hermans. "Kristof wordt onze voorzitter en Koen onze ondervoorzitter. Ikzelf neem de verantwoordelijkheid van secretaris en ledenverantwoordelijke op mij."

Deze veranderingen hebben ook gevolgen voor de gemeenteraad. Tot nu toe was er een kartel tussen CD&V en N-VA binnen de raad. Die samenwerking stopt. "Net als Kristof en Koen zal ook ik als onafhankelijke mijn werk verderzetten", zegt An Hermans. "De voorbije vier jaar was de inbreng van de N-VA aan de meerderheid te beperkt. Daarom stap ik ook uit de CD&V/N-VA-fractie.