Arendonk koploper in kansarmoede, Hoogstraten scoort het best

Op 26 maart 2011

Vlaams minister van Armoedebestrijding Ingrid Lieten (SP.A) gaf, samen met 200 experts, het startschot van een actieplan om tegen 2020 de kinderarmoede in Vlaanderen te halveren. Ze maakte ook de recentste cijfers over kansarmoede bekend.

Als we de gegevens van het arrondissement Turnhout op een rijtje zetten, springt in het oog dat Arendonk met een kansarmoedecijfer van 15 procent in 2007 het slechtst scoort in de Kempen. Dat betekent dat 15procent van de kinderen geboren is in een kansarm gezin.
Burgemeester Nest Buijs (CD&V) vermoedt dat de aanwezigheid van het asielcentrum in zijn gemeente de cijfers heeft beïnvloed. ‘De werkloosheid is in Arendonk niet lager of hoger dan in RetieRavels of Oud-Turnhout. Ook bij het OCMW komen niet meer mensen aankloppen om steun dan in de omliggende gemeenten', zegt hij. ‘Er moet een bijzondere factor zijn en ik ga ervan uit dat dat het asielcentrum is.'

Gevangenissen

In Hoogstraten bedraagt het kansarmoedecijfer amper 0,7 procent. ‘Als we de werklozen die in onze gevangenissen zitten niet meetellen, dan bedraagt de werkloosheidsgraad in Hoogstraten slechts 3,5 procent', zegt burgemeester Arnold Van Aperen (KVB).