N-VA verlaat kartel met CD&V en wordt grootste oppositiepartij

Op 8 december 2010

ARENDONK - Met de opgang van Bart De Wever wordt ook in Arendonk een vernieuwde afdeling van N-VA opgestart. Het kartel met CD&V wordt opgeblazen.

Gemeenteraadslid An Hermans (N-VA) verlaat het kartel met CD&V. De rooms-rode bestuurscoalitie in Arendonk houdt zo nog maar 15 van de 23 zetels over in de gemeenteraad. Vanaf vandaag gaat Hermans vol oppositie voeren onder de vlag van N-VA, samen met Kristof Hendrickx en Koen Geukens die overkomen vanuit de lokale partij A+.

'Wij stoppen met de werking van de lokale onafhankelijke partij omdat je ondanks alle goeie bedoelingen vaak voor een blok staat', zegt Kristof Hendrickx, de nieuwe voorzitter van N-VA Arendonk. 'Een lokale partij is misschien wel nobel, maar mist veel. Je hebt geen draagvlak, maar ook geen studiedienst of politicus op een hoger niveau die je wegwijs maakt en adviseert.'

Bij de officiële voorstelling van N-VA nouveau in parochiecentrum De Ster was ook Vlaams parlementslid Kris Van Dijck uit Dessel aanwezig. Hij kwam zijn nieuwe Kempense ploegmaten een hart onder de riem steken. De Arendonkse N-VA telt voorlopig negen bestuursleden. Behalve voorzitter Kristof Hendrickx, ondervoorzitter Koen Geukens en secretaris An Hermans zijn dat Herman Hermans, Benny Claes, Nick Bols, Hendrik Sels, Davy Cools en Jean Huybrechts.

Dat de overlopers Kristof Hendrickx en Koen Geukens hun kiezers verloochenen door nu ineens een ander petje op te zetten, ontkennen ze. 'In 2006 hebben de burgers van Arendonk gekozen voor verandering. N-VA zal deze tendens voortzetten naar de komende gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Wij zullen de Arendonkenaren niet ontgoochelen', belooft Hendrickx.

In de gemeenteraad van Arendonk blijft CD&V de grootste partij met 9 zetels. SP.A heeft er 6, N-VA 3, A+ 2, VB 2 en Open VLD 1.